לא רק לגיל הזהב כל שעה היא שעת כושר חלק א'

גם אם מעולם לא לבשת מכנסי ההתעמלות, גם אם אף פעם לא הקפצת כדור או נעלת נעלי ריצה, אפילו אם אתה כבר סבא ותיק או סבתא רבה מדופלמת- לעולם לא מאוחר מדי להתחיל לעסוק בפעילות גופנית. גם בשביל הגוף וגם בשביל הנפש

מאת צוות מלב"י*

בעבר הלא רחוק רופאי המשפחה והרופאים הגריאטריים נהגו להמליץ לקשישים לא ספורטיביים שלא לעסוק בפעילות גופנית. הנחת העבודה הייתה שהפעילות הספורטיבית בשנות ה-80 וה-90 לחיים יכולה להביא תועלת מועטה מאוד, וטומנת בחובה סיכונים ניכרים לפציעות ולחבלות, שבגיל השלישי קשה יותר להחלים מהן, במיוחד לכאלו שלא עסקו בספורט כל חייהם.

אבל, כל המחקרים האחרונים שנערכו בתחום הראו שפעילות גופנית, אפילו אם מתחילים לעשותה בגיל מופלג, יכולה להביא עמה שורה ארוכה של יתרונות, לשפר את החוזק, את האיזון ואת הגמישות, ואפילו לדחות את הופעתן של מחלות זקנה.

"הטעמה שספורט מתאים רק לילדים או רק למקצוענים מוטעית: את סוג הפעילות הגופנית ואת הקצב שלה יש להתאים למטרות ולגיל האוכלוסייה," כותב יאיר קרני, מומחה לשילוב תזונה ופעילות גופנית, בספרו "דרך הכושר לחיים". "הניסיון מראה שגם בגיל שישים, שבעים ושמונים, אנשים שמעולם לא עסקו בפעילות גופנית יכולים להתחיל בפעילות באופן הדרגתי, מודרך ומבני ולשפר את יכולותיהם ואת איכות חייהם.

מחקרים מראים שאיכות חייהם של אנשים קשישים, שעסקו כל ימיהם בפעילות גופנית והקפידו על תזונה נכונה ומאוזנת, טובה לאין ערוך משל אלה שאינם מקפידים על תזונה נכונה ופעילות גופנית. מתאימה לכולם בכל גיל."

אז מה מספרים המחקרים?

במחקר מפורסם שנערך ב-1992 באוניברסיטת טופטס (Tufts), התגלה כי מבוגרים שאינם עוסקים בתרגילי כוח (כמו הרמת משקולות), מאבדים כ-2.5 עד 3 ק"ג שרירים מדי עשור. נוסף על כך מואט חילוף החומרים שלהם ב-5-2- אחוזים מדי עשר שנים. שנתיים לאחר מכן גילו חוקרי אותה אוניברסיטה שתרגילי כוח (30 דקות, שלוש פעמים בשבוע), שביצעו קשישים במשך שלושה חודשים, גמרו להם להוסיף יותר מ-1 ק"ג שרירים בממוצע ולהפחית כמעט 2 ק"ג שומן ממשקל גופם. במחקר שפורסם ב-2003 שנים בכתב העת Journal of rheumatology (ביטאון הראומטולוגיה) גילו חוקרי האוניברסיטה הלאומית של קוראיה כי 12 שבועות של אימון טאי-צ'י שיפר באופן דרמטי את מצבן של נשים שסבלו משיגרון, לעומת קבוצת הביקורת שקיבלה רק את הטיפול הרגיל : הכאב של מתאמנות הטאי-צ'י הופחת בממוצע ב-30% והן דיווחו על כך ששליש מהפעולות היומיומיות נעשו קלות יותר עבורן.

המשך המאמר בשבוע הבא

הפוסט הזה פורסם בתאריך יהדות וזיקנה, מיסגרות דיור, עובדים זרים ומטפלים ישראלים. קישור קבוע.

סגור לתגובות.